In de vijfde eeuw voor Christus heeft de Griekse geschiedschrijver Herodotus Egypte bezocht. In zijn Historiën beschrijft hij de ongewone boten die hij varend op de Nijl heeft waargenomen. Hij geeft een ingewikkelde beschrijving van de constructie van een ‘baris’, feitelijk een oorspronkelijk Tjeker-vrachtschip dat door de Egyptenaren ‘byr’ werd genoemd. Herodotus roept het beeld op van een metselwerk, bekleed met papyrus en met een roer dat door een gat in de kiel gaat. Dit stuursysteem is inderdaad te zien in houten modellen van schepen die zelfs teruggaan op het Middenrijk. Eeuwenlang hebben geleerden over het ooggetuigeverslag van Herodotus gestreden omdat er geen archeologisch bewijs bestond dat dergelijke schepen ooit hebben bestaan. De Franse onderwaterarcheoloog Franck Goddio heeft ‘Schip 17’ uit de Late Tijd ontdekt in Thonis-Herakleion, een verzonken stad ten oosten van Alexandrië. Hoewel het vaartuig al minstens 2000 jaar in het water heeft gelegen, is het 27 meter lange schip bijzonder goed bewaard gebleven. Zo is zeker 70 procent van de romp teruggevonden. Na een grondig onderzoek is maritiem onderzoeker Alexander Belov tot de conclusie gekomen dat Schip 17 inderdaad een barisboot is.
Lees het artikel: A New Type of Construction Evidenced by Ship 17 of Thonis-Heracleion.